Friday, April 16, 2010

Info Yang Berminat Jadi Guru Versi 2

Jam sudah pukul 1.39 a.m.Mata masih tamaw ketiduran sebab saya tensi dengan software equations mathematics yang melembabkan saya untuk buat soklan mathematics.Argh.Biarkan dia.Masih ada banyak lagi kerja yang berfaedah selain buat soalan iaitu mengapdate blog.Haha.Pandai dia ye.Update blog pun kata berfaedah. :)

Perangai students sekarang makin menjengkelkan.Saya doa semoga mereka membesar bagaikan johan dengan membuang semua perangai yang tak ketahuan.Sudah hampir dua tahun saya berkhidmat di bidang perguruan.Pengalaman masih kurang tapi masih ada benda yang boleh dikongsi.

Ini saya maw bagitaw.Laluan perguruan sebelum saya bergelar Cikgu Anis.Tetiba macam dramatik pulak memanggil nama dengan Cikgu Anis.Ewah...

Pengajian 4 tahun di Universitas
Ni dah sedia maklum.Kalau maw jadi cikgu haruslah diterapkan dengan ilmu ilmu keguruan di universitas tempatan selama 4 tahun.Saya mengambil ilmu keguruan di Universitas Kebanggaan Malaysia.Pergh.Memang bangga.Universitas mana yang ada jual bubur nasi terbaik di Pusanika.Cuba bagitaw saya.Teda kan.Patutlah aku bangga dengan bubur.Eh?

Menunggu selama beberapa bulan untuk Penempatan
Selepas menamatkan pengajian dengan jayanya, yang kecundang dan tewas, kes ni kita letak di tepi.Saya menunggu masa saya untuk di tempatkan di mana mana sekolah di sekitar Malaysia.Nak sekolah di luar Malaysia,dalam mimpi pun belum tentu dapat lagi.Sebelum di panggil untuk posting, saya di panggil untuk Ujian INSAK.Sebab dulu saya pemegang biasiswa KPM, jadi saya tak payah kena temuduga sebelum posting.Tapi kepada yang belajar dengan bantuan PTPTN, selepas Ujian INSAK, akan di temuduga dulu.Ujian INSAK ni saya tak pasti untuk apakah motifnya.Tapi soalan soalan lebih kepada keperibadian seorang guru.Macam nak bagitaw, kalau maw jadi cikgu, hati mesti kena maw baik.Yang saya ingat salah satu soalan dia tanya

Anda berada dalam keadaan terdesak hendak ke tandas,tapi semua parking penuh kecuali tempat OKU.Apa yang anda akan lakukan

Soalan berbentuk objektif.Ada banyak pilihan jawapan.Tapi yang saya ingat dekat soalan ni saya pegi jawab, akan mencari parking lain.

Haha.Gila kaw.Dalam keadaan terdesak kalau dah takde parking memang kena main hentam jela.Ini soalan yang paling saya rasa nyesal pegi jawab nak cari parking lain.

Modul Ujian INSAK, banyak terdapat di MPH.Pergi je cari.Saya dulu tak beli.Pinjam je.Untuk kegunaan sekali seumur hidup.Kita pinjam.Isk.Isk.

Yeay!Tahniah anda berjaya di tempatkan di ______________
Lebih kurang sebulan lepas buat Ujian Insak dan di temuduga bagi pelajar pemegang PTPTN, anda akan dapat surat untuk penempatan.Time ni jangan nak best sangat sebab anda mungkin di tempatkan di satu tempat yang korang pun sendiri tak taw kat mana.Tapi percayalah, semua keadaan itu adalah takdir Allah.Allah know the best.Kita tak taw apa hikmah di sebalik percaturan hidup yang kadang kadang bukan kita nak.Jadi, dimana pun anda ditempatkan, bersabarlah dan berkhidmat lah dengan ikhlas.

Alhamdulillah, saya ditempatkan di kampung halaman.Senang untuk saya tak payah nak pikir segala kelengkapan saraan hidup semua.Syukur!Syukur!Syukur!

Jangan Ingat Ini Penamatnya
Selepas anda sudah taw penempatan , jangan nak riak sangat ke orang yang korang ni dah konfirm dalam perkhidmatan cikgu ni.Time korang dapat surat penempatan, jawatan korang hanya Guru Sandaran Siswazah Terlatih.Gred gaji pun baru DC 41.Maksudnya korang hanya dapat gaji basic ja.Yang elaun elaun, desas desus kata jadi cikgu kaya, jangan nak percaya sangat.Itu tahyul semuanya.Kita akan kaya.Tapi bukan sekarang.Ewah.Time ni korang masih lagi di kira seperti latihan di alam perguruan.

Ini jalan pertama
Tetapi lepas korang dah menjadi cikgu, time ni korang kena isi borang Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran untuk dilantik menjadi guru.Ini baru isi borang.Kemudian, bila borang semua dah submit, baru korang akan di panggil untuk temuduga SPP.Untuk temuduga ni, korang kena prepare la dengan segala isu semasa pendidikan dan negara.Sebab soalan tak terduga.Yang penting, kena pandai goreng.Saya dulu dia tanya, setuju ke tak Pengajaran dan Pembelajaran Matematik di ajar dalam Bahasa Inggeris.Saya cakap setuju.Apa yang saya goreng sampai hangit pun saya tak ingat dah.Tapi yang saya ingat, saya macam amw berdebat saya dengan si penemuduga.Siapa suruh tanya pendapat kan.

Selepas temuduga....
Bila dah di temuduga, bolehlah anda menjalani kehidupan seperti biasa sambil menunggu result temuduga.Bila dah keluar result dan disahkan anda berjaya, barulah jawatan anda bertukar dari guru sandar menyandar ke Pegawai Pendidikan Siswazah DG 41.Kira time ni barulah korang di kira sebagai guru.Apa pentingnya temuduga SPP ni?Kepentingan dia supaya korang boleh dilantik ke jawatan tetap dan mendapat kelebihan kelebihan elaun.Time ni barula terasa kaya sket.Sikit la dari sebelum ni dapat gaji basic je kan.Agagagagaga.

Jangan bersenang lagi....
Lepas di lantik, jangan nak rasa hepi sangat.Langkah seterusnya, pastikan anda mengisi borang keselamatan dan borang permohonan untuk induksi bagi tujuan pengesahan jawatan.Pengesahan jawatan ni sangat penting.Saya baru sampai ke langkah selepas temuduga.Belum lagi di sahkan.Tapi sekarang, proses untuk di sahkan adalah dalam tempoh 3 tahun perkhidmatan.Sekarang saya dah hampir 2 tahun berkhidmat.Borang keselamatan saya dah isi.Kursus Induksi masih belum pergi.Nanti kalau saya dah pergi Kursus Induksi dan lulus, insha Allah barulah saya boleh disahkan dalam perkhidmatan.Yahooooo!

Akhir sekali....
Selepas pergi induksi,pastikan isi borang untuk pergi Biro TataNegara bagi mereka mereka yang belum pernah pergi lagi seperti saya.BTN ni tidak berkaitan untuk pengesahan jawatan.Tapi berkaitan dengan peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan.Tak silap saya,ada juga berkaitan dengan tangga gaji.

Ok.Itu saja.Sebenarnya bila dah disahkan jawatan, barulah di kira sebagai di tahap lega.Sekarang saya masih belum disahkan.Baru dilantik ke alam perguruan.Makanya, saya belum lagi di tahap kelegaan di dalam jawatan.

Ini saja sedikit maklumat yang saya taw untuk di kongsi bersama.Maw jadi cikgu?Korang ingat senang ke?Kirim salam!

9 comments:

my note said...

yup2... thats so true.. hanya insan2 yg bertuah sahaja yg layak menjadi seorang guru... erm, bila leh g induksi nie....hehehehe

Liz said...

trima kasih cikgu!

p/s:- skarang gaji ko basic lg ke da up skit?

aZHIeeDA said...

huhu..walaupun under KPM,tapi bukan senang nak jadi guru..thanks kak diyana for the info..

Lala sayang Kiela said...

teaching a student ?
wahh, kerjaya yg sangat murni dear :)

LUVLYDIYANA said...

wani :
sekarang induksi lambat.kerajaaan takde duit.

LUVLYDIYANA said...

liz :
gaji aku dah up dah.dah campur elaun rumah.hehe

LUVLYDIYANA said...

azhleeda :
ya bukan sng.same je ngn budak ptptn.tapi kita tak payah temuduga.tu je.

LUVLYDIYANA said...

lala
suci murni.hehe

aZHIeeDA said...

maksud akak?kite tak pyh gi temuduga ke?

PHD IS A LONELY JOURNEY