Wednesday, December 16, 2009

Sihat SEPENUHNYA

Hari ni saya di sahkan SIHAT sepenuhnya oleh Dr Uvarajah...Nice sangat doktor ni. Die doktor TERnice yang sepanjang saya buat medical check up. Muka pun sweet sweet gula kapas gitu. Cuma chubby sket. Tapi chubby yang kiut la...Dah la peramah.Tapi saya rasa die dah kahwin.Sebab dah nampak berusia sket kan.Takkan ta kahwin lagi.Owh..dah terlalut plak nak cerita pasal doktor chubby kiut.

Sebenarnya saya dah 3 kali pegi Hospital Taiping. 1st time saya pegi time 9/11 aritu.Saya pegi sebab sebelum ni tangan asyik shacking macam orang parkinson je. Tambah tambahan kalau penat sangat keja. Lagi kuat tangan nak shake. Kalau buat air milo tu,macam tak payah nak goncang pun takpe..dah jadi milo shake.Untung betul kalau buat bisnes di tengah panas. Plus, belakang saya selalu sakit. Saya syak maybe sebab postur duduk yang salah time online.Tapi yang menakutkan, ada cikgu sekolah saya tu..sekarang ni dia sakit spinal cord lepas bersalinkan anak. Dah tak bley berdiri lama. Angkat benda berat tak bley. Jalan pun kena slow motion je. Dia cakap, time zaman anak dara dulu, dia memang ada rasa tangan shaking, tapi just ignore je. Tataw pulak tu symptom2 nak sakit. Pulak tu die penah jatuh tapi just buat ignore je. Dan saya pun baru je lepas jatuh aritu time basuh kain. Jatuh terlentang ke belakang. Lepas saya jatuh tu tangan lagi kuat shake. Bila cikgu tu cerita symptom dia macam tu. Saya macam naik takut la plak.Tak maw la saya kalau saya berpenyakit.Cepat-cepat la g buat medical check up....

Bila saya jumpa doktor, doktor syak saya ada penyakit thyroid. Penyakit thyroid ini adalah sejenis penyakit yang di sebabkan oleh kelenjar tiroid yang menghasilkan hormon tiroksin terlalu banyak. Akibatnya, badan akan mengalami penurunan berat yang melampau macam SAYA, tangan akan menggeletar macam SAYA, berdebar debar macam SAYA, mudah marah kadang kadang macam SAYA.Untuk info lebey, sila klik disini

So, untuk mengesahkan berpenyakit atau tak, saya kena di ambil darah.Eh,benci betul berkata berpenyakit. Saya harap saya TAKKAN sakit okek. Wahai sakit,pergilah engkau jauh jauh.Suhh Suhh. Ambil darah memang tak best. Dah la time ni nurse tu silap cucuk urat. 1st dia cucuk tangan belah kanan. Sangat sakit. Pastu dia cakap darah saya tak cukup. Dia nak cucuk tangan belah kiri. So , dua dua belah tangan la kena cucuk. Akibatnya, saya sehari tak ngajar, sebab bila dah sampai sekolah, tangan lemah, badan lemah memang serius longlai time hari tu. Rasa geram kat nurse tu pun ada. Sebab salah buat keja, last2 saya yang macam orang dah nak pengsan dah. Plak tu, tangan belah kanan, bengkak seminggu sampai mendatangkan ke'mood'yan selama seminggu. Heh!

Next appointment saya pada 9/12 aritu. Untuk taw result si thyroid. So, 9/12 aritu saya pun datang la balik ke Hospital Taiping untuk buat rawatan susulan. Berita baik : doktor cakap saya takde thyroid pun. Berita buruk : doktor cakap dia pun tataw saya sakit apa sebab maklumat blood test aritu tak lengkap. Tapi dia hanya syak badan saya kekurangan garam.So, saya kena amik darah SEKALI lagi. WUTTTTTTTTT???.Memang time ni saya emo sket sebab nak kena amik darah sekali lagi. Kalau amik darah tu best, saya rela. Ni sangat sakit. Tambahan plak, saya sebenarnya jenis yang pening bila tengok darah mengalir, jarum panjang-panjang. Patut saya ta bley jadi doktor. Kalau tak dah lama dah saya jadi Doktor Anis Diyana bukan Cikgu Anis Diyana. Sebab dulu cita-cita time darjah 5memang maw jadi doktor. Tapi bila masuk tingkatan 5, sudah sedar diri bahawa saya banyak kecewa dengan bio, maka saya kuburkan saja cita cita tu. Fizik juga yang best. Owh..mathematics paling best. Add math TERpaling best.Yes!Yes!Yes!Ok..macam da lari tajuk..back to the point...kembali ke alam thyroid.TING!

After a week, saya datang lagi sekali ke Hospital Taiping untuk taw result blood test untuk kedua kali nya. Dan hari ini doktor chubby kiut miut tu mengesahkan, saya SIHAT sepenuhnya.Thyroid pun tade, kandungan garam pun tade, symptom untuk kecederaan spinal pun tade. Lagipun tangan saya pun dah tak shaking dah sekarang. Belakang badan pun dah tak sakit.Dah macam2 ubat saya dapat, ubat kalsium la, ubat urat la...tapi satu pun tak makan.Sebab MALAS. Saya memang malas makan ubat. Tak suka! Huh! Doktor cakap, maybe tu sebab saya jatuh haritu.Trauma pada urat.Sebab tu tangan shaking.Erk trauma pulak???Macam-macam..takpela..apa yang penting.. KESIHATAN!




6 comments:

Fatt Chin Choy said...

oh trauma jer
ku ingatkan apa

zara said...

hehe.. takut jarum ek?? keke~ erm aritu saya pon kene amik thyroid function test.. sebab cam time blaja pasal thyroid memang saya banyak je symptoms die..so amikla darah [kawan amik nasib tak bengkak] tapi nasibbbb takde pape~

LUVLYDIYANA said...

ah fatt:
tula..aku je gelabah lebih!

LUVLYDIYANA said...

zara :
anda memang BERANI!kalau i..dah oengsan dah kot sebelum kena cucuk..hehe

cik EPAL said...

jaga kesihatan :)

hisham said...

hye salam..nice la..hehe..ni ahfatt la suru i p blog u ni...tp mmg best...keep it up

REVIEW: DTOX NATURAL SENDAYU TINGGI